EMAS II
19. března letošního roku vydal Evropský parlament nařízení 761/2001, takzvaný
EMAS II. Jaké jsou změny a novinky v EMAS II oproti původnímu nařízení? 1.
Článek 3 – Účast v EMAS Program EMAS je otevřen pro všechny typy organizací,
nejen pro podniky s průmyslovou činností. (Nařízení 1836/93 směrovalo program
EMAS na průmyslovou sféru s tím, že umožňovalo členským státům na
experimentálním základě rozšíření na jiné sektory - např. distribuční síť a
veřejné služby.) Pokud organizace zpracovává prohlášení o stavu ŽP každoročně je
pro udržení registrace v programu EMAS povinna doručit toto schválené
aktualizované prohlášení odpovědnému orgánu a zpřístupnit je veřejnosti. 2.
Článek 4 a Příloha V- Akreditační systém Návrh obsahuje konkrétnější opatření
pro dohled nad zahraničními ověřovateli (např. jsou povinni oznámit zamýšlené
ověřování akreditačnímu orgánu domovské země ověřované organizace čtyři týdny
předem a v případě nutnosti jsou povinni prokázat opatření učiněná v souladu s
jazykem a legislativou domovské země). Je také stanoven postup v případě
nespokojenosti akreditačního orgánu země s prací akreditovaného ověřovatele. 3.
Článek 6 a Příloha VIII- Registrace organizací Formulář, který organizace při
žádosti o registraci musí vyplnit a předložit odpovědnému orgánu, je oproti
Nařízení 1836/93 rozšířen o některé další informace, např. kontakt na tzv.
vynucovací orgán (viz Příloha VIII). Je také zdůrazněna spolupráce odpovědného
orgánu s vynucovacím orgánem při registraci míst v programu EMAS. 4. Článek 8 -
Logo Jsou definovány podmínky použití loga programu EMAS, zejména to, že logo
může používat pouze organizace s platnou registrací v programu EMAS. 5. Článek
11 - Podpora účasti malých a středních podniků Je uložena členským státům jako
povinnost a jsou popsány různé konkrétní příklady této pomoci. 6. Článek 17 –
Zrušení Nařízení 1836/93 EEC Národní odpovědné orgány a akreditační systémy
zůstanou zachovány. Do 12 měsíců od vstupu nového nařízení v platnost zajistí
členské státy změny v postupech těchto orgánů podle odpovídajících ustanovení
nového nařízení. Ověřovatelé stavu životního prostředí akreditovaní v souladu s
Nařízením 1836/93 mohou nadále provádět svou činnost v souladu s požadavky
nového nařízení. Místa registrovaná v souladu s Nařízením 1836/93 zůstanou v
registru, nové požadavky budou přezkoumány v době příštího ověření. 7. Příloha I
- Požadavky na systém environmentálního managementu Systém environmentálního
managementu je zaváděn podle oddílu 4 normy ISO 14001. 8. Příloha VI. –
Environmentální aspekty Zcela nově je zařazena příloha popisující přímé a
nepřímé environmentální aspekty, vč. příkladů jednotlivých aspektů, která je
podnikům dobrým pomocníkem při charakteristice jejich působení na ŽP.
Zpracovala: Agentura EMAS, červen 2001 Zde ke stažení nařízení 761/2001 v
angličtině a ve formátu pdf. [\"download/emas2.pdf\"]
19. března letošního roku vydal Evropský parlament nařízení 761/2001, takzvaný EMAS II.
Jaké jsou změny a novinky v EMAS II oproti původnímu nařízení?
1. Článek 3 – Účast v EMAS
Program EMAS je otevřen pro všechny typy organizací, nejen pro podniky s průmyslovou činností. (Nařízení 1836/93 směrovalo program EMAS na průmyslovou sféru s tím, že umožňovalo členským státům na experimentálním základě rozšíření na jiné sektory - např. distribuční síť a veřejné služby.)
Pokud organizace zpracovává prohlášení o stavu ŽP každoročně je pro udržení registrace v programu EMAS povinna doručit toto schválené aktualizované prohlášení odpovědnému orgánu a zpřístupnit je veřejnosti.
2. Článek 4 a Příloha V- Akreditační systém
Návrh obsahuje konkrétnější opatření pro dohled nad zahraničními ověřovateli (např. jsou povinni oznámit zamýšlené ověřování akreditačnímu orgánu domovské země ověřované organizace čtyři týdny předem a v případě nutnosti jsou povinni prokázat opatření učiněná v souladu s jazykem a legislativou domovské země). Je také stanoven postup v případě nespokojenosti akreditačního orgánu země s prací akreditovaného ověřovatele.
3. Článek 6 a Příloha VIII- Registrace organizací
Formulář, který organizace při žádosti o registraci musí vyplnit a předložit odpovědnému orgánu, je oproti Nařízení 1836/93 rozšířen o některé další informace, např. kontakt na tzv. vynucovací orgán (viz Příloha VIII).
Je také zdůrazněna spolupráce odpovědného orgánu s vynucovacím orgánem při registraci míst v programu EMAS.
4. Článek 8 - Logo
Jsou definovány podmínky použití loga programu EMAS, zejména to, že logo může používat pouze organizace s platnou registrací v programu EMAS.
5. Článek 11 - Podpora účasti malých a středních podniků
Je uložena členským státům jako povinnost a jsou popsány různé konkrétní příklady této pomoci.
6. Článek 17 – Zrušení Nařízení 1836/93 EEC
Národní odpovědné orgány a akreditační systémy zůstanou zachovány. Do 12 měsíců od vstupu nového nařízení v platnost zajistí členské státy změny v postupech těchto orgánů podle odpovídajících ustanovení nového nařízení.
Ověřovatelé stavu životního prostředí akreditovaní v souladu s Nařízením 1836/93 mohou nadále provádět svou činnost v souladu s požadavky nového nařízení.
Místa registrovaná v souladu s Nařízením 1836/93 zůstanou v registru, nové požadavky budou přezkoumány v době příštího ověření.
7. Příloha I - Požadavky na systém environmentálního managementu
Systém environmentálního managementu je zaváděn podle oddílu 4 normy ISO 14001.
8. Příloha VI. – Environmentální aspekty
Zcela nově je zařazena příloha popisující přímé a nepřímé environmentální aspekty, vč. příkladů jednotlivých aspektů, která je podnikům dobrým pomocníkem při charakteristice jejich působení na ŽP.
Zpracovala: Agentura EMAS, červen 2001
Zde ke stažení nařízení 761/2001 v angličtině a ve formátu pdf.
Sdílet článek na sociálních sítích